Sponsoring

“Jij laat je sportclub toch niet in z’n hempje staan…!!!??”

Waarom sportsponsoring een goed idee is

Sportsponsoring is meer dan alleen geld geven aan een sportvereniging in ruil voor goede publiciteit. Het is namelijk een sympathiek middel om je marketingcommunicatiestrategie te versterken, om geschikt personeel te vinden of je afzetmarkt te vergroten. Maar hoe werkt dat precies? We leggen je uit hoe en waarom sportsponsoring bedrijven verder helpt.

Sponsoring is veel meer dan alleen het neerleggen van een zak geld bij een initiatief dat je wilt steunen. In sommige gevallen is dit ook zo, en is sponsoring vooral een blijk van goodwill. Maar als je kijkt naar grotere sponsors, zit er wel degelijk een duidelijkere strategie achter. En brengt het vele fiscale voordelen met zich mee: sponsoringskosten worden als ‘kosten’ bestempeld, en kun je dus van je winst aftrekken. Dat is onder aan de streep erg voordelig.
Meer informatie kun je hier vinden: sponsoring en btw

Waarom sportsponsoring bijdraagt aan de bedrijfsstrategie

Naast het fiscale voordeel, draagt sportsponsoring ook op strategisch vlak bij aan de groei van je bedrijf. En wel op drie niveaus: sponsoring is goed voor je branding, sales en medewerkersbetrokkenheid.

Want wist je bijvoorbeeld dat het inzetten van sportsponsoring een uitstekende manier is om nieuwe medewerkers te werven? En om de merkidentiteit van een bedrijf uit te dragen en te versterken?

Branding

Met het sponsoren van een sportvereniging creëer je meer naamsbekendheid. Een bedrijfsnaam die op een groot bord lang het rugbyveld staat, wordt (onbewust) gezien door veel rugbyspelers en supporters. Zo zet je een bedrijfsnaam meteen op de kaart.

Sales

Een nieuw merk lanceren kan perfect met sponsoring. Je creëert met sponsoring meer merkzichtbaarheid, wat logischerwijs leidt tot meer verkoop. Het is niet voor niets dat je bij frisdrank meteen denkt aan een merk dat je vaak voorbij ziet komen, of dat je gebruik maakt van de technische diensten van een bedrijf wiens logo constant in je vizier zit. Zo werkt dat dus ook met jouw bedrijf.

Medewerkerswerving en -betrokkenheid

Met sponsoring laat je als bedrijf zien dat je maatschappelijk betrokken bent. Met de sponsorkeuze geef je tegelijkertijd een beeld van je merkidentiteit: mensen associëren merken, evenementen en kernwaarden namelijk direct met elkaar. En als je zichtbaar bent op plekken waar mensen komen die hetzelfde belangrijk vinden als jij, werk je meteen aan uitstekende arbeidsmarktcommunicatie. Zo wek je de interesse van mensen die perfect bij je bedrijf passen.

Maar ook voor huidige medewerkers biedt sportsponsoring voordelen. Als bedrijf kun je sportclubs sponsoren waar je medewerkers bij zitten, of medewerkers laten meebeslissen over de eindbestemming van sponsorgeld. Daarmee bevorder je de medewerkersbetrokkenheid en -tevredenheid. Met gemotiveerde en enthousiaste werknemers tot gevolg.

Deze drie bedrijfsonderdelen zijn dus goede voorbeelden waarom sportsponsoring je verder helpt. Je zorgt voor de groei van je bedrijf en creëert tegelijkertijd goodwill. Bij je klanten, leveranciers en de buitenwereld, maar ook bij je huidige en toekomstige medewerkers. Tegelijkertijd werk je aan een groot netwerk en versterk je de relatie met stakeholders. En dat maakt sponsoring meer dan de moeite waard.

Ben je ook geinteresseerd en wil je bijdragen aan de proffesionalisering van Rugby in Drenthe – neem dan nu contact op: secretaris@rugbyclubemmen.nl